Porosz út vagy motiváció?

Porosz út vagy motiváció?

2014. június 27. CS2

Amennyiben a TEDxDanubián előadásokat tartó gondolkodókat és szakembereket megkérdeznénk, vajon az iskoláik, illetve tanulmányaik miként befolyásolták azt, ahová a területükön eljutottak, feltehetőleg egyikük sem a mai napig bevett, biztos pontnak számító porosz utas oktatási rendszert dicsérné. A felnövő generációk oktatása, nevelése mindig egy társadalom origója, ha nem vagy rosszul foglalkoznak a kérdéssel, az jóvátehetetlen károkat okoz. Skandináviában például már jól tudják ezt, nálunk nem. Elég csak a nem is olyan rég nyilvánosságra hozott Pisa-felmérés lesújtó eredményeire gondolni. A mindössze 19 éves Nikhil Goyal az Urániában megtartott előadásában élesen rávilágít arra, hogy a régóta, de nem jól működő oktatási rendszer szembemegy az utánzó tanulásra épülő evolúciós örökségünkkel, így krízishez vezet. Most, hogy vége az iskolaévnek, a nyári szünet engedte szusszanások alatt érdemes megnézni lendületes előadását, hiszen tanárnak, szülőnek, nagyobb diákoknak, sőt oktatáspolitikusoknak is tartogat megfontolásra érdemes gondolatokat.

iskola.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tedxdanubia.blog.hu/api/trackback/id/tr466431911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2014.06.27. 21:57:43

Azt kell mondjam az idei TedxDanubia leggyengébb előadása volt a lendületes stílusa ellenére. Az alapvető logikája teljesen érvénytelen.

A teljesen rossznak titulált poroszos oktatási rendszer általános elterjedése óta valamiért a tudományos és technikai fejlődés mégiscsak robbanásszerűen begyorsult. A felhozott vadászó gyűjtögető társadalmak pedig évezredeken keresztül semmit sem fejlődtek, hiszen nem volt a tudás rögzítésének és átadásának igazán hatékony módszere.

Világos, hogy sok gond van az oktatással, de a kedves előadóra azért még ráférne pár év az általa kritizált formális oktatásból...

És persze eszembe jutott a mondás is, hogy változtasd meg a világot még 20 éves korod előtt, amíg még megtudod.

Weishaupt 2015.04.06. 21:55:11

@kereso: Egy francokat! A poroszos oktatás eredménye az, hogy amíg Európa nyugati fele alkalmazta, sokkal, de sokkal kevesebb eredményt produkált tudományosan mint az Egyesült Államok. Ennyit erről! Meg annyit, hogy pl. a finnek rendre az oktatási világranglisták elején végez, ellentétben a hiperporosz Magyarországgal. Rohadjon ki a világból, a mocskos porosz oktatási rendszer. Egy rakás szar! Nem is értem: hogy gondolja valaki, hogy egy olyan oktatási rendszer eredményes, amely még az ipari forradalomra adott válaszként, a tömegesítést helyezte előtérbe. Eleve hogy gondolhatja bárki, hogy egy megváltozott világban régi módszerekkel oktassunk? Eleve hogy képzeli bárki, hogy az állandóan (és egyre gyorsabban) változó világban mindig ugyanazt a választ adja. Ez még elment az ókorban, amikor az ember átadja a gyerekének a tudását a világról és még az ükunokája is abban a világban fog élni... De a huszonegyedik században? Vicc a köbön.

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2015.04.07. 08:58:53

@Weishaupt: Én általában véve a tömeges oktatásról mondom, amit írtam. Egyszerűen attól a ténytől, hogy a korábbinál nagyságrendileg többen kaptak oktatást hihetetlen mértékben felgyorsult a tudományos, technikai fejlődés.

Ha figyelmesen olvastad a hozzászólásomat én sem vitatom, hogy "sok gond van az oktatással", rengeteg rossz tanárom volt pl. Hozzáteszem ugyanakkor, hogy egy jó tanár bármilyen rendszerben óriási inspirációt tud adni a diákjainak. Ezt pedig most már a saját gyerekeim életében látom (hárman iskolások jelenleg).
süti beállítások módosítása